ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΦΩΤΗ Π. ΚΑΛΥΒΑ
Πρωτοείδε το φως της ζωής στις Πόρτες Αχαΐας, όμως μεγάλωσε στην Πάτρα (που όπως δηλώνει αποτελεί πάντα την «Ιθάκη» του και την «πόλη της ζωής του»), την οποία και εξακολουθεί να επισκέπτεται και να υπηρετεί με διαφόρους τρόπους, έστω εάν εδώ και δεκαετίες, τα επαγγελματικά του βήματα τον πήγαν μέχρι την Αθήνα, όπου δια- πρέπει μέχρι τις μέρες μας.
Πρόκειται για τον γνωστό οικονομολόγο και Πρόεδρο του Συνδέσμου Ελλήνων Οικονομικών Διευθυντών (ΣΕΟΔΙ), κ.
Αλέξανδρο Κωστόπουλο, ο οποίος σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «Γ» μιλάει για την οικονομική κρίση, την επιχειρηματικότητα, το όραμα μιας νέας ανάπτυξης και φυσικά, για την Πάτρα.
Με την ευθύτητα του ανθρώπου που όλη του τη ζωή έχει υπηρετήσει την επιχειρηματικότητα και την ιδιωτική οικονομία, αλλά και με τη ζέση του πατριώτη, ο κ. Κωστόπουλος δεν διστάζει να πει ότι «είμαστε ακόμα σε κατηφορική πορεία», ότι «το πολιτικό προσωπικό που κλήθηκε να διαχειριστεί την κρίση ήταν το χειρότερο των τελευταίων χρόνων», αλλά και ότι, η ανάπτυξη χρειάζεται ένα νέο, εθνικό και επαναστατικό συνάμα σχέδιο, που θα ανατρέψει όλα τα κακώς κείμενα των τελευταίων 40 ετών, σε πολιτισμικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο…
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Κύριε Κωστόπουλε, η Ελλάδα διανύει ήδη επτά χρόνια οικονομικής κρίσης χωρίς να έχει διαφανεί ακόμα η έξοδος από το τούνελ. Τι φταίει, κατά την άποψή σας, γι’ αυτή την ατέρμονη περιστροφή εντός των μνημονίων χωρίς αποτέλεσμα; Είναι λανθασμένη η συνταγή ή ο τρόπος με τον οποίο οι ελληνικές ηγεσίες την ερμηνεύουν και την εφαρμόζουν;
■ Η χώρα μας διέρχεται την χειρότερη δοκιμασία της μεταπολεμικής περιόδου και η εφιαλτική αυτή κατάσταση, είναι φυσικά απότοκος της πολιτισμικής κρίσης και συνακόλουθα των λανθασμένων χειρισμών εκ μέρους της πολιτείας. Η κρίση αντιμετωπίστηκε με όρους διχαστικής και μηδενιστικής πρακτικής, με ακατάσχετη, ασαφή και παρελκυστική ρητορεία, με αποτέλεσμα να μη διαμορφωθεί ένα εθνικό σχέδιο εξόδου από αυτή, πράγμα που θα αποτελούσε ισχυρότατο διαπραγματευτικό όπλο προς την κατεύθυνση της αναπτυξιακής πολιτικής απέναντι στην τιμωρητική και καταστροφική πρόταση των δανειστών.
Η πολιτική ηγεσία εφήρμοσε λάθος μια λανθασμένη συνταγή και υπέκυψε αμαχητί στη βαναυσότητα των εκβιαστικών διλημμάτων της τρόικας, σύρθηκε πίσω από τα καταστροφικά, ισοπεδωτικά και ταπεινωτικά μέτρα, τα οποία εκτός των άλλων, ευρίσκονται σε αναντιστοιχία ακόμη και με τη βασική αρχή της οικονομίας κατά την οποία, ανάπτυξη δεν μπορεί να υπάρξει υπό συνθήκες λιτότητας. Έτσι η χώρα εισήλθε σε ένα φαύλο κύκλο μνημονίων με καταστροφικούς όρους, με αντιαναπτυξιακή συνταγή και εισπρακτικούς στόχους και μόνον.
Η κρίση επίσης δεν αντιμετωπίσθηκε με όρους χειρισμού ευρωπαϊκής πολιτικής τη στιγμή που υπήρχε ευρωπαϊκή κρίση και υπήρχαν περιθώρια δυναμικών δια
πραγματεύσεων με τους εταίρους.
Ένας επιπρόσθετος λόγος είναι ότι το πολιτικό προσωπικό που εκλήθη να διαχειρισθεί την σοβαρότερη μεταπολεμική κρίση, επέπρωτο να είναι το χειρότερο των τελευταίων χρόνων, σε όλο του το φάσμα. Κατά συνέπεια και η συνταγή και ο τρόπος εφαρμογής της είναι λανθασμένα.
Είστε από τους ανθρώπους που εδώ και πολλά χρόνια, παρατηρώντας πολιτικά και κοινωνικά συμπτώματα, σημάνατε το «καμπανάκι κινδύνου» για τη χώρα. Στηλιτεύσατε το πελατειακό κράτος και τον κομματικό εκμαυλισμό, ενώ αρκετές φορές αναφερθήκατε στο έλλειμμα ποιοτικής παιδείας και ενός σύγχρονου εθνικού οράματος, ως δομικές αιτίες μίας εθνικής κατρακύλας που θα μας φέρει προ δύσκολων χρόνων. Τα δύσκολα χρόνια ήρθαν. Βλέπετε να έχει αλλάξει κάτι από όσα έχετε επισημά- νει, ώστε να ελπίζουμε σε μία νέα ανοδική πορεία;
■ Από πολύ νωρίς, από την αρχή της πολιτισμικής κρίσης που εξελίχθηκε σε οικονομική, με διάφορα δημοσιεύματα και ομιλίες, είχα επισημάνει τους κινδύνους και είχα προτείνει λύσεις. Σε ένα μάλιστα εξ αυτών, τον Απρίλιο του 1980, είχα καταγράψει τα προβλήματα, ιδιαίτερα στο χώρο της Παιδείας, με τις παρακάτω επισημάνσεις: «Η παιδεία αποτελεί την προϋπόθεση επιβίωσης της φυλής και του έθνους μας. Οικοδομεί τις βάσεις και χαράζει το δρόμο πάνω στον οποίο βαδίζει η ιστορία μας. Και όμως τον τελευταίο καιρό και οι τρεις βαθμίδες της γνωρίζουν μία χωρίς προηγούμενο υποβάθμιση. Και στο χώρο αυτό, η αναζήτηση των ενόχων δεν είναι καθόλου δύσκολη. Η παιδεία και η εκπαίδευση αλώθηκαν, από την πολιτική και τα κόμματα. Η πολιτική αντιπαράθεση δεν παραβίασε μόνο το
πανεπιστημιακό άσυλο της ανώτατης παιδείας, αλλά βίασε ακόμη και την αγνότητα στο χώρο της στοιχειώδους εκπαίδευσης. Πιστεύουμε ότι το μεγαλύτερο έγκλημα που διαπράχθηκε στο χώρο της παιδείας, είναι αυτό της εισβολής των κομμάτων στα σχολεία». Οι επισημάνσεις αυτές, ήταν δυστυχώς προφητικές και παραμένουν επίκαιρες ακόμη και σήμερα και η νέα πορεία φαίνεται να αργεί, αφού δεν είμαστε ακόμη ούτε στην αρχή.
Σε πολλές νεότερες δημοσιεύσεις μου στον Τύπο, είχα επισημάνει τα σοβαρά προβλήματα της χώρας σχετικά με την βαθιά κρίση αξιών που υπονομεύουν το μέλλον του Έθνους μας. Είχα επισημάνει μεταξύ άλλων ότι το αξιακό σύστημα της κοινωνίας έχει υποβαθμιστεί, διότι δεν υποστηρίχτηκε από το σύστημα της πολιτικής και πνευματικής ηγεσίας του τόπου, δηλαδή την παιδεία και την στάση των πνευματικών ταγών της χώρας μας.
Είχα επισημάνει ότι η κοινωνική συμπεριφορά χαρακτηρίζεται από τον ατομοκεντρισμό και την επιδίωξη του εύκολου κέρδους, πράγμα που οδήγησαν στην κατάρρευση των αξιών και των αρχών του δημόσιου συμφέροντος, της κοινωνικής ευθύνης και αλληλεγγύης.
Η κοινωνία ισοπεδώθηκε προς τα κάτω. Νομιμοποιήθηκε ο κανόνας της ήσσονος προσπάθειας και της ευκαιριακής επιτυχίας.
Αποτέλεσμα η αποσάθρωση των σχέσεων του πολίτη με την πολιτεία και η χαλάρωση της κοινωνικής συνοχής.
Αυτά οδήγησαν στη συναλλαγή του πολίτη με την εξουσία και μέσω αυτής στην εμπορευματοποίηση της εξουσίας και τη διασπάθιση του δημοσίου χρήματος. Έτσι αναπτύσσεται η κομματοκρατία, η οποία διαπλέκεται με το Κράτος. Δηλαδή αναπτύσσεται η αλυσίδα συναλλαγή του πολίτη με τα κόμματα, τα κόμματα με το κράτος, και αυτά με τη σειρά τους οδήγησαν στη χαλάρωση των θεσμών και την άλωση της κρατικής εξουσίας.
Όλα αυτά είχαν σαν αποτέλεσμα τη διόγκωση του δημόσιου τομέα της οικονομίας, και την καταλήστευση του δημόσιου χρήματος και συνακόλουθα στην επιδείνωση των μακροοικονομικών μεγεθών, και τελικά φτάσαμε στην σημερινή κατάρρευση της οικονομίας.
‘Ετσι, φτάσαμε να περιφέρουμε τον δίσκο της επαιτείας ανά τον κόσμο και όπως μας λέει ο εθνικός μας ποιητής, «εν είναι εύκολες οι θύρες όταν η χρεία τις κρουταλεί».
Η υποβάθμιση του πολιτικού πολιτισμού και η κατάπτωση των ηθικών αξιών, ανέδειξε την μετριότητα στη θέση της αξιοκρατίας. Η αξιοκρατία που γεννήθηκε στη χώρα μας δεν κατοικεί πια εδώ. Η πολυπόθητη ανοδική πορεία λοιπόν, αργεί να έρθει, για τι ακόμη βρισκόμαστε στην κατηφορική.